Pilates for atleter

Hvad professionelle dansere opdagede for mange år siden, opdager professionelle atleter idag. Pilates spiller en større og større rolle i elite sportsgrene som rugby – fodbold, individuelle sportsgrene som tennis, atletik, svømning og skiløb – Sportsgrene som kræver mere udholdenhed som maratonløb og roning. Det gavner sportsfolk på alle niveauer at indarbejde Pilates i deres træningsprogram. Pilates træner hele kroppen fra top til tå og giver en flot holdning med en ensartet muskulatur, hvilket hjælper dig med at nyde sporten med større lethed, bedre ydeevne og mindre chancer for skader. Derfor bruger så mange professionelle sportsfolk og elite atleter Pilates som en vigtig del af deres træning.

Mange træningsformer har en tendens til at fokusere på de samme muskler. Det får de i forvejen svage muskler til at blive endnu svagere og de stærke muskler endnu stærkere. Resultatet er en muskulær ubalance – hvilket ofte forårsager skader og kroniske rygsmerter. Mangel på stabilitet i bækkenet er en almindelig årsag til lændesmerter. Årsagen er ofte at bækkenet tiltes fremad (en tendens til at strutte med bagdelen), ofte kommer det af at have stramme hoftebøjere. Dette forkorter de nedre rygmuskler og bringer haserne i en strakt stilling, hvilket efterlader begge sårbare overfor skader. Pilates er fremragende til at strække og frigøre hoftebøjerne og hjælper med at bringe hofterne ind i en mere neutral position og reducere belastningen gennem ryggen og haserne.

Kerne stabilitet er en af de vigtigste fordele ved Pilates, der gør det muligt for atleter at kanalisere og maksimere deres kraft og styrke mere effektivt. De mange øvelser i Pilates skaber styrke og kontrol i ustabile positioner. Kroppen kan ikke generere kraftfulde bevægelser fra ustabilitet. Pilates udvikler stabilitet gennem hofterne og kernen, som gør det muligt for atleter at udvikle større styrke og accelerationsevne fra alle positioner.

Joseph Pilates konstruerede reformermaskinen til Pilates. Den er et grundlæggende element i mange Pilates-programmer. Maskinen udfordrer kroppen på mange måder og kontrol er vigtigt i dem alle. Reformer Pilates giver mere feedback til atleten end traditionel vægt- maskinbaseret træning. Denne feedback hjælper med at opbygge en bevidsthed om, hvor lemmerne er i forhold til resten af kroppen og hvordan man kontrolleret kan ændre position under bevægelse. Pilates vil også opbygge bevidstheden om, hvilke muskler der skal arbejde, og hvordan man aktiverer de ‘rigtige’ muskler for at opnå bevægelse og stabilitet. Disse bevægelsesmønstre finjusteres ved gentagelser over tid og kan overføres direkte til andre sportsgrene.

Jeg har valgt Peak Pilates udstyr i mit studie på grund af kvaliteten og designet. Det er Joseph Pilates ‘originale design integreret med nutidens teknologi. Resultatet er klassisk håndlavede naturlige og bæredygtige maskiner i træ og metaldesign. Hvis du vil vide mere om pilates udstyr fra Peak Pilates, kontakt http://www.starfit.dk – info@starfit.dk

Charlotte Thingvad